Hybride vlees van Hackplus in mei op de markt

In mei brengt Vion Food Group het hybride vlees Hackplus op de Nederlandse markt. Het product bevat 30% minder vet en 30% minder zout dan normaal vlees. Het vlees wordt op de Duitse markt voor een deel vervangen door tarwe-eiwit. Doordat er in Nederland rekening wordt gehouden met de smaakvoorkeur is het vlees gemengd met erwteneiwit, om de smaak van het “tradiotionele gehaktproduct” te behouden. Om de smaak, mondgevoel en malsheid te garanderen is er citrusvezel aan toegevoegd.

De producten van Hackplus waren al verkrijgbaar in de natuurwinkels, maar Vion Food Group wil hiermee een grotere doelgroep van de Nederlandse markt aanspreken. Er komt een website voor de Nederlandse markt. Het product wordt gepromoot met productdemonstraties in winkels en informatie.

Ik vind dit product een goede stap in de richting van vermindering van vleesconsumptie. Met de kritiek op de megastallen en hogere eisen aan dierenwelzijn. Op deze manier zal er minder vlees nodig zijn, minder ruimte, minder CO2 uitstoot en is dus vooral beter voor het milieu omdat het een vrij duurzaam product is.

Aangezien ik ’s avonds voornamelijk vegetarische producten eet, vind ik dit een goed alternatief voor de “echte carnivoren” van wie je niet aan hun stukje vlees elke avond op het bord mogen komen. Wanneer het in mei in de winkels ligt zal ik het zeker een keer proberen. En kijken of ik er inderdaad net zulke lekkere gehaktballen van kan maken als mijn moeder..

Geef een reactie

