Verboden foto’s te maken

20140217-084315.jpg

Foodfoto’s op sociale media kent iedereen wel. Van een wanstaltig zelf in elkaar geroerd prutjes tot een prachtig drie sterren gerecht in een restaurant. Ik heb daar helemaal niets mee. Het boeit me helemaal niets wat iemand eet en dan altijd dezelfde reacties: “ow wat mooi” en “ow wat lekker ziet dat eruit”. Willen mensen graag anderen de ogen uitsteken met hun voedsel?

Maar vanochtend las ik in de krant over het offensief van een aantal Franse sterrenkoks, die het maken van foto’s van hun menu’s verbieden. Die willen niet dat Jan en alleman kan zien wat ze koken. Vooral de concurrent niet, die overigens gewoon op bezoek kan gaan daar. Ik begrijp het wel, hun creaties zo zonder enige smaak op alle sociale media, heb je daar nou al die sterren voor gehaald, om smakeloos op een foto te eindigen? Mensen moeten van het eten kunnen genieten, niet alleen foto’s maar ook geur, smaak en sfeer, wat ontbreekt op een foto. Ik sta helemaal achter dit offensief. Ik zie liever nog een offensief tegen alle foodfoto’s op sociale media. Wat je eet boeit me niet, nodig me maar gewoon uit voor een diner!

Geef een reactie

