Kookles op school

Een aantal dagen geleden werd bekend dat de EU kooklessen op basisscholen verplicht wil maken. Maar dit gaat natuurlijk niet alleen om het leren koken van voeding, maar ook meer om het onderwijs in het gastronomisch erfgoed. De leerlingen moeten op deze manier op jonge leeftijd al bekend raken met gezond voedsel en kennis van historische, geografische, culturele en ervaringsaspecten. De leerlingen leren ook gezonde streekgerechten maken.

Ik vind dit een belangrijke stap in de richting van het bewust zijn van voedsel onder kinderen. Zeker omdat het aantal kinderen met obesitas blijft stijgen. De ouders hebben blijkbaar niet voldoende verstand van gezonde en goede voeding. Op wat voor manier zouden ze dat over kunnen brengen aan hun kinderen. Nou niet dus blijkbaar. Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat kinderen koken van de ouders moeten leren. Maar waarom zijn er dan vaak nog veel jonge mensen die “niet eens een ei kunnen bakken”?

Het bewustzijn van voeding bij de mensen moet op jonge leeftijd beginnen. Wanneer kinderen hier op jonge leeftijd al mee in contact komen, zullen ze hier beter mee om gaan. Misschien meer streekproducten kiezen, wat vaak duurzamer is, minder aan voedselverspilling doen en meer soorten voeding leren eten. Het is spannend om nieuwe dingen en smaken te ontdekken, maar niet elk kind leert veel verschillende voedingsmiddelen kennen en zo blijft de smaakbeleving beperkt. Het helpt kinderen om bewustere keuzes te maken in het eetgedrag, misschien niet alleen bij de ouders, maar ook in het latere leven. Wat veel veel ongemak zoals obesitas en de bijbehorende kwaaltjes kan doen voorkomen. En waarom zouden scholen daar geen belangrijke in spelen? Ik vind het een geweldig initiatief, wat voor de toekomst veel op kan leveren.

Advertenties

One Response to Kookles op school

  1. セレネ says:

    In Japan is er wel kookles op school, maar als dat in Nederland ook ingevoerd gaat worden, moeten ze wel goede docenten etc aan kunnen trekken.
    Bijvoorbeeld “Verzorging” in Nederland op de middelbare school was echt onzin (een proefwerk over wasmiddellabeltjes? Een tuinhuisje theoretisch kopen bij een tuincentrum en theoretisch in elkaar zetten?), maar in Japan deden we bij het vak “Huishoudkunde” (op zich dus te vergelijken met “Verzorging” in Nederland) echt nuttige dingen (o.a. dingen maken met de naaimachine, evenals koken, maar natuurlijk ook wel veel theorie en discussiëren over dingen in de maatschappij, zoals je achternaam veranderen als je trouwt).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: