Hoe ga je als supermarkt voedselverspilling tegen?

safe_imageVoedselverspilling is een groot probleem, niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Ruim 1/3 van de voedselproductie wordt weg gegooid. Hoewel wij als consumenten op voedselverspilling moeten letten, is dit ook een groot probleem voor de producenten van voeding. De doelstelling is om de voedselverspilling met 20% tegen te gaan in 2015. In Nederland wordt er voor 4,4 miljard aan voedsel weg gegooid, dat is ongeveer 100-157 kilo per persoon per jaar. De consument gooit per persoon gemiddeld 50 kilo aan voeding weg. 

Daar moet verandering in komen, zeker omdat er nog steeds mensen op de wereld zijn die te weinig eten hebben. De Franse supermarkt Intermarché kwam met een geweldig idee om voedselverspilling tegen te gaan. Aangezien mensen gemiddeld 5 stuks groente en fruit per dag moeten eten kan dit soms erg duur zijn voor sommige huishoudens. De groente- en fruitproducenten gooien “lelijke” groente en fruit weg, omdat ze niet binnen de norm vallen. Met dit in het achterhoofd kwam Intermarché met “Inglorious Fruits and Vegetables” op de markt. Met namen als The Ugly Carrot, The Ridiculous Potato, A Grotesque Apple, The Disfigured Eggplant, The Failed Lemon en A Hidious Orange verkopen ze misvormde groente en fruit 30% goedkoper in de winkel. Daarnaast ontwikkelde Intermarché soepen en smoothies van de Inglorious Fruits and Vegetables. Dit deden ze met veel succes, ze draaiden 24% meer omzet en kregen de eerste twee dagen al 1,2 miljoen meer consumenten in de winkel. Het enige probleem van deze actie was dat het door de populariteit snel uitverkocht was.

Ik vind dit een erg mooi voorbeeld dat het tegengaan van voedselverspilling helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Door bij alle onderdelen van de keten een steentje bij te dragen, is er straks minder voedselverspilling. Als bijvoorbeeld de grote supermarkt (AH of Superunie) ook “lelijk” fruit en groente goedkoper gaan verkopen, dan wordt de voedselverspilling in Nederland snel beperkt. Zie hieronder het filmpje, met meer informatie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: